M. Strogoff (jkl_jkl) wrote in classic_art_ru,
M. Strogoff
jkl_jkl
classic_art_ru

Hieronymous Bosch - Paradise and Hell (c. 1510)

The geate achivements and inventions of the Italian masters of the Renaissance made a deep impression on the people north of the Alps.



Left and right panels of a triptych: oil on wood
Each panel 135 x 45 cm (53 1/4 x 17 3/4 in.)
Prado, Madrid

Thus it came about that the greatest Dutch artist of the period is not found among the adherents of the New Style but among those who, like Grunewald in Germany, refused to be drawn into the modern movement from the South. In the Dutch town of 'sHertogenbosch there lived such a painter, who was called Hieronymous Bosch. Very little is known about him. We do not know how old he was when he died in 1516, but he must have been active for a considerable time since he became an independent master in 1488. Like Grunewald, Bosch showed that the traditions and achievements of painting which had been developed to represent reality most convincingly could be turned round, as it were, to give us an equally plausible picture of things no human eye had seen. He became famous for his terrifying representations of the powers of evil. Perhaps it is no accident that the gloomy King Philip II of Spain, later in the century, had a special predilection for this artist, who was so much concerned with man's wickedness.

Figures show two wings from one of Bosch's triptychs he bought and which is therefore still in Spain. On the left we watch evil invading the world. The creation of Eve is followed by the temptation of Adam and both are driven out of Paradise, while high above in the sky we see the fall of the rebellious angels, who are hurled from heaven as a swarm of repulsive insects. On the other wing we are shown a vision of hell. There we see horror piled upon horror, fires and torments and all manner of fearful demons, half animal, half human or half machine, who plague and punish the poor sinful souls for all eternity. For the first and perhaps for the only time, an artist had succeeded in giving concrete and tangible shape to the fears that had haunted the minds of man in the Middle Ages. It was an achievement which was perhaps only possible at this very moment of time, when the old ideas were still vigorous while the modern spirit had provided the artist with methods to represent what he saw. Perhaps Hieronymus Bosch could have written on one of his paintings of hell what Jan van Eyck wrote on his peaceful scene of the Arnolfinis' betrothal: 'I was there'.

Sir Ernst Hans Josef Gombrich. The Story of Art
Phaidon, Oxford, Fifteenth edition (enlarged and revised), 1989
Reprinted 1990, 1991
pp. 275-276



Перевод

Великие достижения и изобретения итальянских мастеров эпохи Возрождения произвели глубокое впечатление на народы к северу от Альп.

Однако, получилось так, что величайший голландский художник этого периода примкнул не к сторонникам нового стиля, а к тем, кто, как Грюневальд в Германии, отказался подчиняться современному движению с юга. В голландском городе Хертогенбосе жил некий художник, который звался Иеронимом Босхом. Мало что известно о нем. Мы не знаем, сколько ему было лет, когда он умер в 1516 году, но он должен был быть активен в течение значительного времени, поскольку он стал независимым мастером в 1488 году. Как Грюневальд, Босх продемонстрировал, что традиции и достижения живописи, которые были разработаны для более достоверного изображения действительности могут быть обращены, как это было, на столь же правдоподобное изображение вещей, которых человеческий глаз не видел. Босх стал известен своими ужасающими представлениями страшной силы зла. Быть может, не случайно мрачный король Филипп II Испанский, позднее в том же веке питал особую склонность к этому художнику, который так много внимания уделял человеческим проявлениям зла.

Выше изображены два крыла одного из триптихов Босха, купленного Филиппом II и находящегося поэтому в Испании. Слева мы видим вторжение зла в мир. Создание Евы сопровождается искушением Адама и изгнанием обоих из Рая, а с высоты неба мы видим падение мятежных ангелов, которые сыплются с неба, как рой отвратительных насекомых. На другом крыле мы видим образ Ада. Там мы видим нагромождение ужаса, огня и пыток и всевозможные виды страшных демонов, наполовину животных, наполовину людей, наполовину машин, которые мучают наказаниями бедные г души грешников вечно. Впервые и, пожалуй, единственный раз, художнику удалось придать конкретные и ощутимые формы страхов, испытывавших ум в средневекового человека. Это было достижением, которое, по-видимому, было единственно возможным в то время, когда старые идеи были ещё мощны, а современный дух уже обеспечивал художника методами представления того, что он увидел. Возможно, Иероним Босх мог бы написать на одной из его картин Ада то же, что Ян ван Эйк написал на портрете четы Арнольфини (1434): «Я был там».
Tags: тематическое, художник
Subscribe

  • Н.А. Лаков "Узбекский танец"

    Художник Н.А. Лаков "Узбекский танец" Николай Андреевич Лаков (05.05.1894,Москва - 28.02.1970, Москва), советский художник. Открытое письмо 1950…

  • Художник - оформитель : Ю.Левиновский

    О чем рассказала марка. Марка СССР 1969 год, октябрь. 52-я годовщина Великой Октябрьской социалистической революции Художник: Ю.Левиновский Юрий…

  • Художник И.Я. Дергилёв и открытки

    Дергилёв, Иван Яковлевич , 20 августа 1926, Большая Глушица Самарской губернии - 8 апреля 1997, Москва. Советский художник, график, автор множества…

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 1 comment